I. Principii de bază | |
---|---|
-o paradigmă didactică -proiectată ad hoc pentru mediul virtual -activități sincrone și asincrone |
|
Recomandăm: paradigma social-constructivistă | |
Favorizați metoda didactică | Strategia /Metoda didactică primează în fața instrumentului | Reconceptualizați strategia didactică | Reconceptualizarea strategiei didactice, Păstrarea paradigmei psiho–pedagogice |
II. Strategii de organizare a predării-învățării interactive on line | |
A.Identificați obiectivelor |
|
|
|
A. Asigurați interactiuni constanțe si regulate |
|
III. Strategii de evaluare on line | |
Pregatiti evaluarea ( prerechizite) | A.Conștientizați riscurilor evaluării on-line B.Conștientizați și valorificarea avantajelor și oportunităților C. Reduceți riscurile evaluării on-line |
Strategia de evaluare | A. Asigurați un aliniament constructiv B. Evaluați:
|
Forme, metode și instrumente de evaluare | Apelați la: |
Mesajul Rectorului
Introducerea Rectorului UBB: Pandemia reprezintă o situație de pericol! Ca o universitate globală, UBB a fost alături de societate pentru a face față pandemiei, dar în același timp, dincolo de a aborda pericolul, a încercat să caute oportunități pentru dezvoltare, redefinindu-și pedagogia universitară. Noua pedagogie universitară nu se reduce la predarea clasică relocată online (emergency remote teaching), dar nici nu pretinde implementarea unei strategii didactice autentic online, ea asumă un model hibrid. Acest model prefigurează o nouă pedagogie universitară, una interactivă on line. Cu siguranță, unele practici ale noii strategii didactice – cele care se ridică la nivelul celor mai bune standarde academice - vor rămâne în UBB și după pandemie. Esența acestei noi pedagogii universitare este surprinsă excelent de autorii acestui Ghid. Sintetizez aici punctele cheie, care sunt apoi detaliate riguros de autori în text:
- Un plan instrucțional bine structurat
Planul instrucțional trebuie să fie bine structurat în orice variantă de pedagogie universitară (clasică/online), dar în acest caz structurarea implică și o relaționare specifică a mecanismelor clasice (sau mai noi) (ex. anunțarea din timp a temei-obiectivelor/metodei/duratei/bibliografiei specifice, etc.)
- Stimularea interacțiunii cu studenții și crearea de comunități de învățare
Prin implicarea studenților în parcurgerea bibliografiei înainte de fiecare întâlnire (sau chiar în cursul întâlnirii), inclusiv prin propunerea de bibliografie din partea studenților, etc.
- Susținerea persistenței în sarcini și motivația studenților pentru învățare
Implicare studenților în propria formare prin feedback, sarcini academic-motivaționale, etc.
- Elaborarea celor mai eficiente strategii și instrumente de evaluare
Criza care însoțește pandemia COVID 19 ne-a influențat sever experiențele personale și deopotrivă pe cele profesionale. Instituțiile educaționale și actorii lor, au resimțit impactul negativ al acestei crize, prin alterări semnificative la nivelul tuturor palierelor de funcționare. Pentru învățământul universitar transferul în mediul virtual al cursurilor și seminariilor s-a dovedit a fi mai mult decât o provocare pasageră, el ne a afectat profund cadența, dar mai ales eficiența activităților. Această realitate însă nu ne-a dezarmat și nici nu ne-a șubrezit motivația pentru a păstra calitatea actului educațional. Caracterul său solicitant și impredictibil a fost și continuă să fie un bun prilej pentru a ne testa și valida competențele reziliențe coroborată cu capacitatea noastră de a ne adapta cu succes la contexte noi. Pe de altă parte, ea se constituie într-o probă prin intermediul căreia ne putem verifica utilitatea experienței și a expertizei didactice.
Referindu-ne la prezent, un lucru este cert - cel puțin încă un semestru activitatea didactică a celor mai mulți dintre noi, va continua să fie desfășurată apelând la platformele educaționale digitalizate. Ei bine, în condițiile în care suntem cu toții conștienți de natura temporară a schimbărilor care se impun în planul activității noastre instrucționale întrebarea cheie căreia trebuie să îi răspundem neîntârziat este următoarea:
Cum trebuie să ne proiectăm și desfășurăm activitățile didactice (predare, evaluare, feed-back, etc.) astfel încât să facilităm o educație eficientă? Altfel spus, putem noi oare păstra sau, de ce nu, spori calitatea actului educațional dacă continuăm să ne desfășurăm activitatea în mediul virtual?
La această întrebare vom căuta, împreună cu dvs., răspunsul cel mai potrivit. Adecvanța strategiilor pe care le vom pune în practică depinde, în mare măsură, de modul în care le vom particulariza la domeniul fundamental în care activăm, la specificul ciclului educațional căruia ne adresăm și, desigur, la disciplina pe care o predăm. Să nu uităm însă, ca întâi de toate e necesară cunoașterea și asumarea unei paradigme psiho-pedagogice. De altfel, în plan educațional o abordare corectă pornește întotdeauna, de la o bună cunoaștere a conceptualizărilor psiho-pedagogice care fundamentează procesul complex al predării-învățării. Conform acestora, independent de modalitatea de livrare a unui conținut informațional (față în față, online, blended), de strategiile de predare pentru care optează, respectiv de tipologia metodelor de evaluare utilizate, cadrul didactic trebuie să se focalizeze prioritar pe adecvanța și calitatea experienţelor de învăţare pe care intenționează să le ofere studenților săi. Mai mult, ceea ce noi cunoaștem astăzi din teoriile neuro-cognitive care ne elucidează modul în care oamenii învață, dar și din abordările pedagogice moderne bazate pe aceste teorii, rămâne la fel de valid și valabil și atunci când utilizăm abordări didactice și instrumente noi, revoluționare, inclusiv cele digitale. Prin urmare, dacă se face în continuare apel la tehnologie în predare, pentru a fi convinși că studenții noștri învăță corect și eficient va trebui să ne asigurăm că știm cum să:
Întâmpinarea acestor cerințe nu va fi un demers dificil dacă deținem și operăm cu accepțiuni corecte ale asumpțiilor psiho-pedagogice care fundamentează procesul de predare – învățare. Cunoscând și respectând aceste asumpții ne va fi relativ ușor să adaptăm activitatea didactică la noi contexte educaționale, inclusiv la predarea-evaluarea on line. Iată așadar contextul în care sperăm că prezentul ghid își va proba utilitatea. El își propune trei obiective:
b. să faciliteze transferul sau adaptarea strategiilor didactice (de predare, evaluare, feed-back, etc.) pe care le-am exersat îndelung în predarea față în față, la specificul educației mijlocite de tehnologie;
c. să ne ajute în elaborarea și utilizarea unor noi strategii didactice prin care să particularizăm predarea on line la specificul domeniului/disciplinei pe care o predăm.
În acest sens, autorii săi au asumat să ofere aici câteva recomandări concrete ca soluții la spețe particulare ale activităților didactice de proiectare, elaborare și livrare on line, dar și ca antidot pentru îngrijorările care v-au perturbat activitatea în această perioadă atipică pe care o parcurgem.
În această secțiune ne–am propus să atragem atenția asupra câtorva elemente definitorii și principii de bază care particularizează educația desfășurată cu ajutorul tehnologiei informatice.
Înainte de a defini operațional predarea on line va trebui să conștientizăm și să acceptăm faptul că, în perioada parcursa deja a crizei COVID, noi nu am realizat o predare on line. Practicile noastre didactice de până acum pot fi mai degrabă circumscrise de ceea ce este cunoscut în literatura de specialitate sub denumirea de predare relocată de urgență / de avarie (emergency remote teaching). Altfel spus, fiind constrânși de context, am recurs la o relocare de avarie a predării și evaluării, am transferat-o din sala de curs și seminar într-un alt context educațional – în cel virtual. Dacă vrem însă să ne apropiem mai mult de practicile predării on line, să avem un impact pozitiv asupra calității învățării, va trebui, mai întâi, să ne asigurăm că deținem o accepțiune corectă a sintagmei educație on line. Într-o primă și oarecum intuitivă definire, educația on line reprezintă o modalitate de a desfășura predarea-învățarea-evaluarea bazată pe facilitățile oferite de tehnologia informatică și comunicarea via internet. O definiție alternativă, mai complex, dar și mult mai utilă scopului nostru, operaționalizează educația on line astfel:
Atragem atenția asupra faptului că, în mod tradițional, în predarea-învățarea on line predomină sesiunile/activitățile desfășurate asincron. Aceste aspecte care particularizează învățământul bazat pe tehnologie ne obligă, implicit, la o reorganizare substanțială a conținutului informațional din disciplinele care fac obiectul predării-învățării. De reținut, de asemenea, faptul că toate aceste transformări pe care trebuie să le sufere actul didactic atunci când îl adaptăm specificului din mediile virtuale, nu se fac în afara unei susțineri științifice riguroase. Există astăzi o literatură vastă, coerentă și bine articulată, care fundamentează empiric principiile și strategiile educației on line. A eluda consultarea acestui suport științific atunci când ne propunem să adoptăm învățământul on line echivalează cu o abordare nesănătoasă care ne poate compromite calitatea procesului de învățământ. Desigur, avem libertatea să ignorăm această cerință, și să ne dezvoltam strategii idiosincratice proxime bunului simt, dar atunci va trebui să ne asumăm, matur și responsabil, consecințele acestei opțiuni.
Indiferent de modalitatea prin care decidem să livrăm conținuturile informaționale, dacă ne dorim o învățare eficientă va trebui să asumăm, mai întâi, o anumită conceptualizare psiho-pedagogică a procesului de predare-învățare. Conform celor mai recente recenzii asupra literaturii de specialitate, procesul de predare–învățare (independent de mijlocul/ modalitatea de implementare) este cel mai bine fundamentat de paradigma social-constructivistă. Conform acesteia, studentul este cel care, asistat corect și constant de către cadrul didactic, își construiește propriul bagaj de cunoștințe și competențe. Pentru a reuși acest lucru el are nevoie de multă interactivitate. Interacțiunile sale vizează două aspecte:
a. o interacțiune cu conținutul informațional oferit de către cadrul didactic;
b. o interacțiune socială (cu cadrele didactice și, respectiv, cu colegii).
Altfel spus, procesul de predare-învățare se bazează pe un set complex și bine organizat de interacțiuni și nicidecum nu poate fi redus la un proces simplu de transfer de cunoștințe, dinspre cadru didactic către student.
Am asistat în ultimele decenii la o diversificarea și dezvoltarea extraordinară a dispozitivelor și programelor informatice care pot fi utilizate în educație. Ca rezultat, se constată, tot mai evident, o tendință de fetișizare a instrumentelor și softurilor educaționale în detrimentul unor paradigme psihopedagogice și a unor metode didactice, validate reiterativ. Este una dintre cele mai înșelătoare propensiuni. Deși foarte utile în proiectarea și derularea activității didactice, instrumentele moderne antrenate în predare nu aduc nemijlocit o îmbunătățire a calității predării, doar prin calitățile lor intrinseci. Ele sunt doar mijlocul prin care o bună strategie educațională poate fi pusă în practică astfel încât să sporească calitatea procesului complex de predare–învățare. Valoarea și utilitatea lor se relevă abia atunci când utilizatorul identifică cea mai bună potrivire între metoda de predare și instrumentul adecvat scopului urmărit. Scurt spus, valoarea pe care o aduce tehnologia este mai degrabă expresia gradului de potrivire dintre metodă și instrument, decât a caracteristicilor instrumentului.
Prelungirea crizei COVID 19 ne obligă să reconsiderăm modul cum abordăm predarea-evaluare. Dacă vrem să păstram calitatea actului educațional sau chiar să o sporim, va trebui sa regândim strategiile didactice pe care le utilizăm, fără a renunța sau a schimba conceptualizarea psiho-pedagogică care le fundamentează. Altfel spus, pentru a nu compromite calitatea actului educațional, în această perioadă care are specificitatea ei, avem nevoie de o reconceptualizare ad-hoc a activităților de predare-învățare-evaluare. Mai precis, în acest nou context propunem dezvoltarea si implementarea unor noi strategii didactice. Acestea vor valorifica elementele forte și bunele practici extrase din predarea clasică, pe care le vor adapta la constrângerile educației on line. Vom depăși astfel stadiul actual al predării relocate de urgență și vom răspunde standardelor de calitate ale unei predări digitalizate actualizate. Mai precis, propunem o strategie didactică optimizată, pe care o vom numi predare interactivă online. Va fi, credem noi, un pas semnificativ către o schimbare paradigmatică esențială care va dezvolta treptat o nouă pedagogie universitară, una clădită pe atuurile platformelor digitale educaționale și având ca dimensiune centrală interactivitatea. Acestă abordare va reliefa rolul cheie al interacțiunilor studentului (interacțiuni cu conținutul informațional cu cadrele didactice si, respectiv colegi) și va formula sugestii concrete privind modalitățile de optimizare a acestor interacțiuni. Ne simțim datori să reamintim aici faptul că aceste tipuri de interacțiune constituie esența unei predări centrate pe student. Pentru a ne asigura că păstrăm sau chiar vom augmenta calitatea actului educațional, în proiectarea acestei strategii ne vom strădui să exploatăm, cât mai eficient, cele mai importante caracteristici ale tehnologiei și mediului digital. Ne vom focaliza în principal asupra acelor particularități tehnologice care favorizează superior utilizarea unor strategii și metode didactice care sporesc calitatea predării-învățării. Expunem sintetic elementele care individulalizează această paradigma diactică, reliefând elementele ei inovative.
Pentru a maximiza beneficiile acestei metamorfoze didactice, profilul generic descris mai sus va fi particularizat și va genera versiuni specifice care vor reflecta specificitatea domeniului fundamental, a ramurii de știință a specializării și chiar a disciplinei predate. Cadrul didactic titular este, însă, autoritatea ultimă care va completa cu elementele de finețe versiunea finală pe care o va implementa la disciplina pe care o predă.
Suntem pregătiți să întâmpinăm, bine fundamentat, posibile reticențe sau chiar atitudini sceptice. În acest sens, vă asigurăm, cu toată reponsabilitatea, că acest proces de regândire a procesului didactic în raport cu constrângerile, dar mai ales cu plus valoarea / avantajele pe care ni le poate oferi tehnologia digitală, este puternic susținut empiric de literatura de specialitate. Mai mult, soluțiile propuse optimizează ambele versiuni didactice pe care le-a asumat Univesitatea Babeș- Bolyai pentru acest an universitar (predominant/exclusiv online și, respectiv, hibrid / blended learning).
Rezumând, în această primă secțiune a ghidului ne-am propus să formulăm câteva principii care să ne permită reconceptualizare reală a strategiei didactice. Această reproiectare a tacticii instrucționale la nivel universitar va viza toate componentele cheie ale actelor educaționale și respectiv, ale contextului in care ele se desfășoară: predarea, evaluarea, feed-back-ul, comunitatea de învățare, climatul educațional precum și aspecte care privesc persistența și motivația studenților pentru învățare.
II. Strategii de organizare a predării-învățării on-line
În cele ce urmează vă sugerăm câteva strategii concrete care ilustrează componentele paradigmei predării interactiv on-line. Propunerile noastre nu am vrea să fie interpretate ca reglementării obligatorii pe care instituția ar dori să vi le impună. Dimpotrivă, receptați-le ca pe un set de recomandări colegiale care vă pot fi de folosi în condițiile în care suntem nevoiți să ne continuăm activitatea didactică făcând apel la platformele educaționale. Pentru a conferi un caracter interactiv acestei secțiuni secunde am organizat materialul în jurul unor întrebări care, foarte probabil, vă vin în minte atunci când asumați o activitate didactică on-line. Iată câteva dintre ele:
Cum să îmi elaborez planul instrucțional?
Cum pot să-mi optimizez /interacțiunea/comunicarea cu studenții?
Care sunt strategiile prin care pot susține persistența studenților în sarcinile educaționale?
Cum îmi pot motiva studenții pentru învățare?
Care sunt cele mai eficiente strategii și metode de evaluare a studenților?
Iată așadar câteva recomandări pe care noi le-am considerat utile tuturor celor preocupați de păstrarea sau sporirea calității actului didactic.
II.1. Proiectați un plan instrucțional bine structurat
Un plan instrucțional eficient implică acordarea unei atenții aparte modalităților de facilitare a învățării și înțelegerii. Această abordare presupune ca, înainte de a planifica cum vom preda efectiv un conținut educațional, focalizarea noastră prioritară să fie asupra tipurilor de achiziții pe care le așteptăm de la studenți și pe dovezile privind dobândirea acestora.
Dacă suntem cu adevărat preocupați de eficiență, atunci în elaborarea planului instrucțional va trebui să respectăm parcurgerea anumitor etape. Primul pas, constă în formularea obiectivelor de învățare. Aceste obiective reflectă cunoștințele și deprinderile pe care cadrul didactic dorește ca la finalul cursului să le dețină studenții. Odată stabilite aceste obiective, în pasul doi, este esențial să stabilim explicit cum vor fi evaluate achizițiile și performanțele studenților în raport cu aceste obiective. Mai precis, verificăm dacă acestea au fost atinse. Facem acest lucru prin evaluări sumative (examene finale, proiecte, portofolii însoțite de notare) și evaluări formative (teste grilă cu miză scăzută, reflecții săptămânale, sarcini care vizează optimizarea performanțelor). Prin urmare, înaintea oricărei planificări a modalităților efective de predare a unui conținut, prioritare sunt stabilirea obiectivelor și a modului în care vor fi evaluați studenții. Altfel spus, conform acestei abordări, activitățile propriu-zise de învățare în care vor fi implicați studenții pentru a face față cu succes la probele de evaluare, dar si ce conținuturi specifice vom selecta pentru a face obiectul acestor activități de învățare, constituie pasul final al demersului de proiectare didactică. În contextul predării on line, celor trei etape deja descrise, li se mai adaugă una - modalitatea de desfășurare a activităților. Apelul la tehnologia informațională ne obligă să specificăm și modul efectiv de livrare a secvențelor didactice, acesta putând fi sincron și, respectiv, asincron (descrierea lor o regăsiți mai jos). Rezumând, educația on line se bazează pe planuri instrucționale care înglobează patru componente cheie și care reclamă o ordine bine stabilită a etapelor de elaborare. Iată care sunt acestea:
Tabelul de mai jos ilustrează sintetic aceste componente și ordinea care trebuie parcursă în elaborarea unui plan instrucțional corect elaborat și bine structurat.
|
Unitatea/ |
Unitatea/ |
Unitatea/ |
Unitatea/ |
Studenții vor fi capabili să aplice cunoștințele însușite pentru a..... |
|
|
|
|
B. Activitatea de evaluare (formativă/sumativă) a acestei unități/modul: |
|
|
|
|
C. Activitățile de învățare: rezolvare de probleme, studiu de caz |
|
|
|
|
D. Modalitatea de livrare: Sincron/Asincron |
|
|
|
|
Pentru informații suplimentare privind planificarea instrucțională puteți consulta și materialul pe care îl puteți accesa prin linkul https://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/understanding-by-design/
Revenim și detaliem, modalitățile de livrare a sesiunilor formative specifice educației on line. Așa cum deja am precizat, această modalitate instrucțională permite și încurajează ca implementarea activităților didactice să se poată realiza sincron, respectiv, asincron. Ponderea celor două modalități formative este diferită, literatura în domeniu recomandând să fie pus un accent mai mare pe activitățile asincrone. Desigur, frecventa apelului la interacțiunile sincron sau asincron este stabilită de către cadrul didactic. El/ea este persoana care cunoaște cel mai bine adecvanța acestora în raport cu particularitățile domeniului, ale disciplinei pe care o predă și, desigur, ale studenților cu care interacționează. În plus, nu trebuie neglijat faptul că fiecare dintre cele două modalități de comunicare prezintă atât avantaje cât și dezavantaje.
Activități didactice derulate asincron – sunt activități didactice care susțin si consolidează principalul avantaj al educației online, și anume caracterul său flexibil. Activitățile nu se derulează în timp real, iar studenții nu accesează în același timp materialele transmise/postate. În schimb, ei pot parcurge conținuturile și rezolva sarcinile de lucru, în mod cu adevărat flexibil, atunci când programul propriu le permite. Mai mult și foarte important, activitățile derulate asincron permit studenților să parcurgă în ritm propriu conținutul cursului, beneficiind în același timp și de un ghidaj și un feed-back autentic, oferite de cadrul didactic.
Oferim câteva exemple de activități care pot fi derulate asincron: forumurile de discuții, monitorizarea constantă a activității tuturor studenților și acordarea feedbackului, activități de reflecție asupra conținutului si procesului de învățare, analiza ghidată a unor texte și imagini, parcurgerea suporturilor de curs în format digital, sesiuni demonstrative, analiza de înregistrări audio, video, materiale video interactive, quizz-uri online, co-elaborarea de documente/recenzii/ rapoarte.
Activități didactice derulate sincron – sunt secvențe didactice în care interacțiunea cu și între studenți apare în timp real. Reprezintă una din opțiunile cele mai frecvente atunci când un cadru didactic ia decizia sa facă tranziția la cursuri livrate online.
Cadrul didactic și studenții interacționează în timp real, cadrul didactic poate transmite mesaje atât verbal cât și nonverbal, poate recepta (cel puțin în parte) feedbackul nonverbal al studenților și își poate adapta modul de predare în funcție de acesta, face posibilă crearea mai rapidă a unei comunități reale de învățare. Literatura ne relevă faptul că sunt foarte eficiente când ne desfășuram activitatea cu formații de studenți relative restrânse numeric.
Oferim aici, câteva exemple de activități care se pot derula sincron: video-conferințe, sesiuni de întrebări și răspunsuri, dezbateri pe marginea unor teme pre-anunțate, sesiuni evaluative etc.
E bine de reținut faptul că ambele abordări se potențează reciproc și creează un context favorabil de învățare. Complementaritatea lor ne poate aduce multe beneficii. De regulă, activitățile didactice on line derulate asincron sunt completate cu cele derulate sincron astfel încât să sprijine cât mai bine obiectivele de învățare pe care le vizați.
Venim în ajutorul dvs. și vă recomandăm ca atunci când vreți să decideți asupra modalităților de livrare a conținuturilor disciplinare să încercați, mai întâi, să vă răspundeți la câteva întrebări. Ele vă pot ghida în alegerea celui mai potrivit mod de comunicare cu studenții, și vă sporesc încrederea în opțiunea exprimată. Iată câteva exemple de asemenea întrebări.
Suntem convinși de faptul că dacă vă veți pune asemenea întrebări și veți căuta, onest, răspunsuri la ele, deciziile dvs. privind modalitatea de interacțiune cu studenții precum și modul de ponderarea a abordărilor, vor fi cele mai înțelepte. Combinațiile adoptate își vor dovedi adecvanța, atât din punct de vedere al specificității domeniului în care predați, al profilului dvs. didactic, cât și în raport cu dimensiunea formațiilor de studenți cu care lucrați.
II.2. Stimulați interacțiunile și creați comunități de învățare
Interactivitatea este conceptul cheie care definește paradigma social-constructivistă în educație și, implicit, ea reprezintă garanția implementării corecte a unui proces de predare-învățare centrat pe student. Teoriile învățării active accentuează rolul pe care interacțiunea cu conținutul și interacțiunile sociale îl au în construcția de cunoștințe. Formulăm mai jos câteva recomandări privind favorizarea celor două tipuri de interacțiuni.
În predarea mediată de tehnologie, cadrul didactic poate face apel la o serie de strategii prin care să organizeze conținuturile astfel încât să faciliteze alocarea prioritară de către studenți a resurselor lor cognitive în direcția prelucrării conținuturilor și angajării în activități.
În predarea mediată de tehnologie, cadrul didactic poate face apel la o serie de strategii interactive prin care să (re)organizeze conținuturile. Obiectivul acestui demers îl reprezintă sporirea clarității și a caracterului intuitiv al materialelor suport astfel încât, noua organizare rezultată să faciliteze o învățare de adâncime, dar și transferul facil către competențele profesionale. Organizarea conținutului este mult ușurată dacă în prealabil ne organizam spațiul de lucru pe care ni-l oferă platforma.
Stabiliți următoarele secțiuni astfel încât să fie identificate cu ușurință de către studenți:
Fișa disciplinei ( încorporând recomandări specifice educației on-line)
Resurse de învățare (suport de curs, articole științifice, secvențe video, link-uri utile etc.)
Organizați conținutul în unități logice sau module care să dețină un anumit grad de autonomie. Fiecare modul să fie structurat în jurul unei teme majore care conțin obiectivele instrucționale relevante pe care le vizați, dar și materialele și activitățile de învățare asociate acestui conținut. Modulele pot fi ordonate din punct de vedere cronologic sau în funcție de conținut.
Este recomandat ca fiecare modul să cuprindă:
Informații de identificare a modulului: numărul modulului/săptămâna în care trebuie parcurs/data de început-sfârșit/denumirea temei.
Prezentarea modulului: scurtă prezentare a conținutului modulului și legătura lui cu celelalte module/ prezentarea obiectivelor modulului.
Activități de învățare și evaluare: sarcinile de lucru asignate studenților inclusiv termenele de finalizare ale acestora.
Resurse de învățare: texte, materiale multimedia, linkuri, referințe bibliografice.
Așa cum am mai menționat, educația on-line presupune un efort deliberat din partea cadrului didactic pentru a stimula trei tipuri de interacțiuni. Ele iau forma interacțiunii studenților cu materialele suport, interacțiunii pe care o aveți cu studenții, respectiv a interacțiunilor dintre studenți. Ponderea lor pe parcursul livrării conținutului disciplinar este variabilă. În contextul predării clasice, față în față, aceste interacțiuni apar de cele mai multe ori spontan, în schimb, pentru predarea online, ele reclamă intenționalitate și planificare. Interacțiunea cu ceilalți este o componentă cheie a abilității ființei umane de a învăța lucruri noi. Prin urmare, construirea comunităților și susținerea colaborării sunt esențiale pentru promovarea învățării.
Construiți sarcini de lucru prin care studenții sunt invitați să se prezinte sau să lucreze împreună.
Creați o secvență video de bun venit, postați o scurtă prezentare.
Inițiați o discuție în care fiecare student (inclusiv dvs.) încarcă o fotografie cu un obiect/scenă preferată și adaugă un scurt text motivându-și alegerea.
Propuneți, împreună cu studenții, reguli de conduită în discuțiile online
După ce le agreați reciproc, votați aceste reguli.
Asigurați-vă că regulile se referă și la prezența online a cadrului didactic (de ex. frecvența răspunsurilor dvs. pe forum); modul de adresare (de ex., pe nume într-o adresare formală sau informală), politețea în abordare (de ex., modul de exprimare a scuzelor, exprimarea dezacordului).
Revizuiți aceste reguli ori de câte ori este nevoie.
Discuții care stimulează expunerea unor perspective diferite: dezbateri, împărtășirea experienței personale în raport cu un concept; discutarea unui studiu de caz; întrebări mobilizatoare; probleme de rezolvat; texte, imagini, date care permit mai multe interpretări.
Apelați la Brainstorming
Discuții/dezbateri pe baza unui citat dat
Oferiți ghidaje utile referitoare la modul de organizare a răspunsurilor (de ex. criteriile de evaluare a răspunsurilor, un model de răspuns, structura răspunsurilor) evitați recomandările cu caracter prea general (cum ar fi: postați un răspuns de cca 100-150 de cuvinte, răspundeți la întrebările unor colegi, reflectați asupra temelor acestei discipline etc.)
Solicitați studenților să-și revizuiască răspunsurile integrând replicile colegilor sau o reanaliză a propriilor răspunsuri (de ex., Recitiți-vă răspunsurile și revizuiți-vă postarea inițială)
Sumarizați discuțiile fie dvs., fie studenții (de ex. sub forma unei hărți conceptuale,)
Apreciați laudativ răspunsurile corecte oferite de studenți
Evaluați, periodic, calitatea discuțiilor și a contribuțiilor.
Solicitați studenților să reflecteze asupra ceea ce au învățat din discuții/ punctele importante desprinse și să vi le transmită prin intermediul platformei.
Oferiți constant feedback referitor la reușitelor lor, sau la îmbunătățirile necesare.
Explicați studenților modul în care temele de discuție sunt relaționate cu obiectivele cursului
Stabiliți legătura dintre temele de discuție și diferitele sarcini de lucru sau de evaluare pe care studenții le au de rezolvat
https://www.cultofpedagogy.com/ongoing-conversations/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3762997/
https://sites.duke.edu/onlineguide/implementing/assessments/developing-rubrics/discussion-board-rubric-1/
Pentru stabilirea unor criterii de evaluare a calității intervențiilor studenților pe forumurile de discuții consultați https://acue.org/wp-content/uploads/2020/03/Section-4_PG1_Discussion-Rubrics_CFIN.pdf
II.3. Sprijiniți persistența și motivația studenților în învățare
Este binecunoscut faptul că rata de abandon în condițiile predării online este mult mai ridicată decât în cazul predării față în față. Acest aspect reprezintă o problemă îngrijorătoare pentru învățământul la distanță. Noul context, chiar dacă are un caracter temporar, ne obligă să adoptam strategii formative similare învățământului la distanță, implicit favorizând tendința spre abandon. Cu toate acestea e bine să conștientizăm faptul ca noi, cadrele didactice, avem la îndemână numeroase modalități prin care putem să combatem predispoziția studenților de a abandona cursurile. Alături de strategiile de facilitare a accesului la conținut și de stimulare a interacțiunilor sociale, cadrele didactice pot face apel la strategii specifice de menținere a motivației și persistenței în învățare. Menționăm, în cele care urmează câteva dintre acestea.
Asigurați o constanță și o regularitate a prezenței dvs., atât asincron cât și sincron
Stimulați reflecția studenților asupra conținutului și asupra procesului de învățare
Monitorizați realizarea sarcinilor de către studenți și oferiți un feed-back constructiv și constant
Apelați la strategii explicite de sprijinire a studenților atunci când este cazul (rezultate slabe, absențe):
Finalitatea cea mai importantă a proceselor de formare universitară, indiferent dacă acestea se desfășoară prin interacțiune directă (on-site), în forma hibridă sau exclusiv on-line, este dezvoltarea competențelor profesionale și transversale specifice fiecărei specializări academice. Competenţa poate fi definită drept capacitatea dovedită de a selecta, articula şi utiliza adecvat cunoştinţe, abilităţi şi alte achiziţii constând în valori şi atitudini, pentru rezolvarea cu succes a unei anumite categorii de situaţii de muncă sau de învăţare, precum şi pentru dezvoltarea profesională ori personală.
Centrarea pregătirii universitare pe formarea competențelor reprezintă o schimbare majoră de orientare a programelor universitare, asumată explicit în ultimul deceniu și în sistemul de învățământ universitar românesc, prin normele RNCIS și ANC. Această orientare are implicații esențiale pentru maniera de proiectare a strategiei de evaluare. În esență, predarea cu focalizare pe formarea competențelor impune în mod direct evaluarea competențelor dobândite de studenți pe parcursul și până la încheierea perioadei de formare academică. În contextul extinderii procesului evaluativ în mediul on-line sau al relocării temporare în contexte online a proceselor de evaluare academică, imperativul focalizării procesului de evaluare pe verificarea măsurii în care studenții au asimilat diversele elementele specifice competențelor profesionale primește conotații aparte. In acest context, se impun exigențe noi de proiectare și aplicare a strategiei evaluative. În mod concret, ne aflăm în fața unei provocări de adaptare a strategiilor evaluative și de identificare a unor metode și instrumente de evaluare academică aplicabile în mediile online, în condiții de eficacitate și eficiență. Ca răspuns pentru această provocare, oferim în cele ce urmează o serie de repere de proiectare a strategiei de evaluare academică focalizată pe competențe, repere care să asigure eficiența evaluării în mediile on-line.
Ce credem despre scopul evaluării academice?
Elaborarea unei strategii de evaluare academică presupune în primul rând un moment de reflecție cu privire la semnificația pe care o acordăm procesului evaluativ în universitate.
Întrebarea De ce evaluăm? vă poate provoca să vă gândiți ce semnificație acordați efortului de evaluare a prestațiilor și performanțelor studenților dumneavoastră. Conștientizarea propriei viziuni cu privire la scopul și relevanța evaluării vă poate ajuta în proiectarea unei strategii evaluative eficiente. Iată, în sinteză, câteva considerații extrase din literatura de specialitate cu privire la semnificația acordată evaluării performanțelor învățării.
Într-o perspectivă tradițională, evaluarea presupune verificarea măsurii în care studentul a asimilat cunoașterea specifică domeniului de specialitate, prin raportarea prestațiilor, performanțelor, comportamentelor acestuia la standarde și criterii prestabilite prin finalitățile activității didactice.
În înțelegerea contemporană, acest scop tradițional al evaluării este completat cu noi semnificații. Astfel, evaluarea este văzută azi drept o parte integrantă a procesului de predare-învățare și, ca urmare, evaluarea trebuie proiectată și orientată spre susținerea învățării. Este vorba despre o schimbare de paradigmă care impune valorificarea atributelor evaluării (metodologie utilizată, sarcini de evaluare, criterii de evaluare, feedback etc.) în sensul susținerii efortului de învățare și formare, a progresiei învățării realizate de studenți. Această schimbare de viziune nu implică în mod necesar utilizarea tehnologiilor informației și comunicării, însă aceste tehnologii au potențialul de a susține implementarea evaluării academice focalizate pe susținerea învățării și a formării competențelor.
Ce caracteristici primește evaluarea academică în context on-line?
Pentru a adopta o strategie eficientă de evaluare în condițiile speciale în care ne desfășurăm activitatea didactică în acest semestru este important să conștientizăm o serie de parametri noi pe care evaluarea îi primește. Astfel, în situațiile de evaluare online:
Ce este o strategie de evaluare academică (on-line)?
Elaborarea unei strategii de evaluare este obligatorie, indiferent de mediul în care are loc procesul educational. Strategia de evaluare reprezintă un ansamblu de decizii operaționale și articulate, asumate de profesorul evaluator cu referire la:
În cazul unei strategii de evaluare on-line, toate componentele de mai sus pot primi caracteristici și nuanțe specific, pe care le vom detalia într-o anumită măsură în cele ce urmează.
Evaluarea academică autentică poate fi asigurată prin centrarea strategiei de evaluare pe evidențierea măsurii în care studnetul este capabil să utilizeze cunoștințele în context reale sau realiste. Acest tip de strategie de evaluare presupune:
Pentru a vă sprijini în articularea unei strategii evaluative eficiente în context online vă propunem un algoritm decizional bazat pe câteva întrebări cheie ce vă pot ajuta în conștientizarea caracteristicilor generale ale evaluării, dar și a trăsăturilor specifice ale situațiilor didactice online:
De ce evaluăm (on-line)?
Ce evaluăm (on-line)?
Cum evaluăm (on-line)?
Cum putem preveni sau reduce riscurile pe care le presupune evaluarea (on-line)?
Iată și câteva repere în formularea răspunsurilor la aceste întrebări:
Proiectarea evaluării academice ca parte integrantă a procesului de formare presupune asigurarea unui aliniament constructiv, adică a unui parcurs logic de continuitate pe axa:
Obținerea acestei linii de coerență are câteva implicații directe:
Rezultatele învățării. Ce evaluăm (on-line)?
Rezultatele învățării sunt definite în ghidul ECTS (2015) drept enunțuri despre ceea ce știe, înțelege și poate să facă cursantul la finalizarea procesului de învățare. Atingerea rezultatelor învățării trebuie evaluată prin proceduri bazate pe criterii clare și transparente. Rezultatele învățării sunt atribuite componentelor educaționale individuale și programelor ca întreg. Sunt, de asemenea, folosite în cadrele europene și naționale ale calificărilor pentru a descrie nivelul individual de calificare.
Așa cu reiese din definiția de mai sus, tipologia rezultatelor învățării este variată. Accentul nu este pus exclusiv pe componenta teoretică a achizițiilor (studentul știe, înțelege), ci se evidențiază și componenta practic - aplicativă (studentul înțelege, poate să facă). În fapt, această înțelegere a ansamblului de rezultate ale învățării este consonantă cu pedagogia focalizării pe formarea competențelor și recunoaște tipologia diversă a cunoștințelor consacrată în psihologia cognitivă și pe care majoritatea specialiștilor o valorifică:
În documentele asociate programelor de formare academică rezultatele învățării sunt subsuate competețelor profesionale și transversal. Competența reprezintă o caracteristică individuală sau colectivă asociată unui ansamblu de rezultate ale învățării (cunoștințe declarative, procedurale, atitudinal-valorice, strategice), care pot fi accesate și utilizate strategic într-un context dat, pentru rezolvarea unei game de probleme
Ca principiu, în contextul formării profesionale, dar și în cel al formării on-line, accentul trebuie pus pe evaluarea capacității de utilizare a achizițiilor (cunoștințe, proceduri, valori, atitudini) pentru rezolvarea problemelor de niveluri de complexitate diferite.
Forme, metode și instrumente de evaluare academică. Cum evaluăm (online)?
Am văzut care sunt imperativele evaluării academice, dar și limitele, respectiv potențialul evaluării desfășurate în mediile on-line. În încercarea deloc ușoară de a onora provocarea evaluării realizate cu scopul susținerii învățării, pe de-o parte, dar și de a valorifica avantajele, respectiv de a reduce riscurile evaluării on-line, propunerea noastră este aceea de a exersa utilizarea pe parcursul semestrului și în cadrul evaluării sumative din sesiunea de examene a unei game variate de forme și metode de evaluare. Diversificarea instrumentarului evaluării academice vă va oferi surse variate de indicatori ai reușitei în învățare și vă va permite să verificați pe baze mai diverse relevanța și valoarea achizițiilor și performanțelor studenților.
Evaluarea formativă
Deși în universitate evaluarea este adesea asimilată cu examinarea de la finalul semestrului, acea situație unică de evaluare nu este cel mai adesea suficientă pentru aprecierea corectă, din perspectivă cantitativă și calitativă a rezultatelor învățării și a progresiei în formare.
Evaluarea focalizată pe susținerea învățării presupune un proces continuu de evaluare, constând din momente și acțiuni de mediere a învățării prin:
În contextul unor sarcini de învățare pe care studenții le abordează online, în varianta sincronă sau asincronă, evaluarea formativă se poate face prin:
Reguli și sugestii de acordarea feedback-ului constructiv
În context educațional, feedbackul se referă la informațiile pe care le primesc beneficiarii (în cazul nostru, studenții) referitor la calitatea performanțelor și rezultatelor obținute, prin raportare la criterii precum: obiectivele de performanță, performanța anterioară, criteriile de performanță.
Formulat și utilizat corect, feedbackul are potențial formativ dacă:
Feedbackul constructiv este un mesaj evaluativ care se dovedește eficient prin faptul că include judecăți de valoare pozitive și negative, formulate astfel încât să respecte trebuințe fundamentală a formabililor de apreciere și recunoaștere a valorii și a potențialului individual, precum și trebuința de conservare a imaginii pozitive proprii.
Un model de acordare a feedback-ului constructiv. Modelul FAST Feedback (Tulgan, 1998)
FAST este un acronim care include cele patru calități pe care feedbackul trebuie să le îndeplinească simultan:
Evaluarea formativă în context on-line poate fi facilitată de unele funcții ale tehnologiilor de învățare:
- feedback-ul imediat asigurat în cazul unor teste grilă;
- feedback-ul personalizat ce se poate asigura în cazul contribuțiilor de tip blog, forum, pollling etc.;
- feedback-ul colegial asigurat prin opțiunile de versionare a materialelor de învățare realizate în cooperare.
Enumerăm, cu titlul de exemple, o serie de resurse utile în acest sens: Thinkmap Visual Thesaurus, Online interactive maps and galleries, Socrative, Kahoot, Mentimeter, Quizezz.
Evaluarea sumativă
Evaluarea sumativă are preponderent funcții cu relevanță în certificarea și ierarhizarea studenților și este centrată pe verificarea relevanței și valorii produselor învățării.
Enumerăm mai jos o serie de metode și tehnici de evaluare online, care respectă principiile evaluării autentice:
Pentru idei suplimentare: Quizlet
https://quizlet.com/
Pentru idei suplimentare privind formularea sarcinilor de evaluare: Maricea Daggett a Rigorii și Relevanței învățării: (http://leadered.net/pdf/IfNotCCSSThenWhat_Final.pdf)
Menționăm și o serie de metode de evaluare atractive pentru studenți, dar cu o aplicabilitate mai redusă, prin raportare la scopul și specificul evaluării academice:
Dată fiind miza uneori destul de crescută a evaluării academice pentru obținerea de beneficia privind bursele de studio, cazarea în căminele studențești sau accesarea unor mobilități de studiu sau burse de excelență, este firească preocuparea noastră a tuturor pentru reducerea riscurilor de fraudare a examenelor. Propunem câteva soluții în acest sens:
Ambrose, S. A., Bridges, M. W., DiPietro, M., Lovett, M. C., & Norman, M. K. (2010). How learning works: Seven research-based principles for smart teaching. John Wiley & Sons.
Biggs, J. B. (2011). Teaching for quality learning at university: What the student does. McGraw-hill education (UK).
Biggs, J.B. (1993), „From theory to practice: a cognitive systems approach”. Higher Education Research and Development, 12 (1): 73-85.
Cheong, C., Cheong, F., &Filippou, J. (2013, June). Quick Quiz: A Gamified Approach for Enhancing Learning. In PACIS (p. 206).
Conrad, D., &Openo, J. (2018). Assessment strategies for online learning: Engagement and authenticity. Athabasca University Press.
Daggett, W. R. (2016), Rigor and Relevance Framework. International Center for Leadership in Education, Disponibil la: http://leadered.com/our-philosophy/rigor-relevance-framework.php
Darby, F., & Lang, J. M. (2019). Small teaching online: Applying learning science in online classes. John Wiley & Sons.
Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58.
Effective assessment in a digital age: A guide to technology-enhanced assessment and feedback, JISC, 2010, http://www.webarchive.org.uk/wayback/archive/20140614115719/, http://www.jisc.ac.uk/media/documents/programmes/elearning/digiassass_eada.pdf
Herrington, J., Oliver, R., & Reeves, T. C. (2006). Authentic tasks online: A synergy among learner, task and technology. Distance Education, 27(2), 233–248.
Hew, K. F., Liu, S., Martinez, R., Bonk, C., & Lee, J. Y. (2004). Online Education Evaluation: What Should We Evaluate?. Association for Educational Communications and Technology.
Mayer, R. E. (2019). Thirty years of research on online learning. Applied Cognitive Psychology, 33(2), 152-159.
Nordmann, E., Horlin, C., Hutchison, J., Murray, J. A., Robson, L., Seery, M., & MacKay, J. (2020). 10 simple rules for supporting a temporary online pivot in higher education.
Opre, A., Miclea, M. & Iucu, R. (2011). Calitate şi performanţă în activitatea didactică universitară, Cluj-Napoca, Casa Cărţii de Stiinta
Opre, D., (2013). Fundamente psiho-pedagogice ale strategiilor centrate pe student. În Calitate şi performanţă în activitatea didactică universitară, coord. Opre, A., Miclea, M. & Iucu, R., Cluj-Napoca, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă.
Opre, D., Opre, A. (2018). Expertiza didactica universitara: un obiectiv asumat sau o întâmplare fericită? În Educația la centenar: Idei. Instituții. Personalități. Editura Polirom.
Tulgan, B. (1998). Fast Feedback. HRD Press.
Webber, K. L. (2012). The use of learner-centered assessment in US colleges and universities. Research in Higher Education, 53(2), 201–228. doi:10.1007/s11162- 011-9245-0
What is Online Evaluation System? MeritTrac, 2020, https://www.merittrac.com/guides/onlineevaluation-system
https://resilienteducator.com/classroom-resources/online-instructor-discussion-boards/
https://www.facultyfocus.com/
https://cdn2.hubspot.net/hubfs/3409306/Best-Practices-in-Online-Faculty-Development.pdf
https://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1206&context=pacis2013
https://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1206&context=pacis2013
https://melbourne-cshe.unimelb.edu.au/__data/assets/pdf_file/0011/3357164/improving-online-learning_final.pdf