Orice persoană poate sesiza comisia de etică universitară a UBB cu privire la săvârșirea unei fapte ce poate constitui abatere de la etica și deontologia universitară.
Sesizarea se face în scris la adresa M/ Kogalniceanu 1, Cluj Napoca, sau online la etica@ubbcluj.ro sau ombudsman@ubbcluj.ro
Pentru a fi admisibile, sesizările privind încălcarea normelor de etică și deontologie universitară trebuie să conțină în mod cumulativ următoarele:
a) semnătura persoanei care formulează sesizarea; în cazul sesizării online, semnătura olografă nu este necesară;
b) datele de identificare a persoanei care formulează sesizarea: numele și prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice, adresa acesteia, precum și, după caz, adresa de corespondență, care poate fi și o adresă de poștă electronică;
c) o motivare argumentată privind nerespectarea normelor de etică și deontologie profesională, cu exemple concrete și cu indicarea considerentelor justificative și a surselor de documentare.
Toate sesizările primite de comisie sunt înregistrate, indiferent dacă acestea sunt admisibile sau inadmisibile. Numărul de înregistrare al sesizării se comunică petenților, la adresa de contact menționată.
Sesizările care nu îndeplinesc criteriile de admisibilitate sunt respinse motivat ca inadmisibile de către comisie și comunicate în termen de 5 zile lucrătoare la adresa indicată în sesizare. Persoana care nu a depus o sesizare admisibilă are dreptul de a relua demersul cu respectarea prevederilor legale.
Identitatea autorului sesizării se păstrează confidențială. La registratură, în registrul de intrări, la rubrica „deponent/petent“ se va completa „anonim“. Sesizarea este transmisă de registratură către secretarul comisiei. Sesizările depuse greșit se redirecționează în maximum două zile lucrătoare către registratură.
Identitatea autorului unei sesizări va fi cunoscută exclusiv membrilor comisiei de etică, cu excepția cazului când identitatea autorului sesizării este absolut necesara pentru exercitarea dreptului de apărare. Membrii comunității academice care au cunoștință de identitatea autorului sesizării au obligația de a păstra confidențialitatea identității autorului atât pe durata procedurilor de etica, cât și ulterior. Nerespectarea prevederilor referitoare la păstrarea confidențialității identității autorului sesizării constituie abatere disciplinară.
Prin excepție, se pot depune și sesizări anonime, scrise sau online, fără semnătură olografă, care semnalează hărțuire sau alt comportament abuziv, însoțite de dovezi.
Comisia de etică universitară a UBB garantează dreptul oricărei persoane de a beneficia de un tratament imparțial, echitabil și obiectiv.
Comisia se întrunește ori de câte ori este nevoie, iar în cazul în care sunt depuse sesizări, se va întruni în termen de cel mult 5 zile de la înregistrarea acestora.
Sesizările și reclamațiile anonime nu sunt luate în considerare. Acestea pot constitui însă baza pentru investigații sistemice, instituționale.
La ședințele comisiei pot participa diferite persoane în calitate de invitați, printre care și consilierul juridic al instituției.
Comisia cercetează existența abaterilor de la normele de etică și deontologie universitară și se pronunță în termen de maximum 45 de zile calendaristice de la primirea sesizării, prin hotărâre motivată în baza unui raport, care se comunică persoanei cercetate și persoanei care a formulat sesizarea. Termenul de 45 de zile nu este un termen de decădere din dreptul de a analiza sesizarea.
În cadrul procedurii de cercetare, membrii comisiei stabilesc modalitatea de lucru. Persoana cercetată este convocată în scris de către președintele comisiei, precizându-se obiectul, locul, data și ora întrevederii. Audierea se poate face în prezența unui avocat.
Neprezentarea persoanei cercetate la convocarea făcută, fără un motiv obiectiv, comunicat în scris, dă dreptul comisiei să continue analiza în vederea soluționării sesizării.
În cazul în care persoana față de care a fost făcută sesizarea recunoaște faptele care i-au fost imputate în sesizare, comisia poate lua o decizie pe baza sesizării și poziției scrise a părții reclamate.
Comisia poate convoca suplimentar, în vederea investigării cazului, orice altă persoană considerată a avea informații relevante. Prezența la audieri este obligatorie, iar neprezentarea nemotivată poate fi considerată abatere disciplinară pentru personalul UBB.
Membrii comisiei au obligația să analizeze cu obiectivitate, în mod imparțial, faptele sesizate. Orice membru are dreptul de a formula întrebări persoanelor audiate.
(6) În cazul în care partea reclamantă sau partea reclamată solicită excluderea unui membru al comisiei de la judecarea și analizarea sesizării, din cauza unui conflict de interese, acestuia i se va permite sau i se va impune să se retragă de la investigarea sesizării/reclamației, în funcție de justețea solicitării. Comisia va decide prin vot, fără membrul vizat, cu privire la cererea de excludere a membrului. În cazul admiterii cererii, acesta nu va participa la analizarea acestui caz și nici la vot.
În caz de incompatibilitate sau conflict de interese, orice membru al comisiei de etică poate formula cerere de abținere.
Este interzisă exprimarea, în spațiul universitar sau în afara acestuia, a oricărei opinii cu privire la vinovăția persoanei cercetate anterior rezoluției finale de stabilire a existenței abaterii.
Sesizările cu privire la plagiat sunt analizate raportat la condițiile de legalitate în vigoare la momentul redactării tezei de doctorat care a stat la baza emiterii și acordării titlului de doctor, respectiv a diplomei de doctor, fără a putea reevalua fondul științific al tezei de doctorat.
Procedura de verificare se finalizează cu adoptarea unei hotărâri de admitere sau respingere care vizează fondul sesizării, motivată în fapt și în drept.
Persoana reclamată are dreptul de a cunoaște conținutul integral al dosarului. Conținutul dosarului este adus la cunoștința celui chemat în fața comisiei de către secretarul acesteia, pe bază de semnătură.
Pentru apărarea sa, persoana reclamată are dreptul să ceară, în scris, sau să depună documente și informații suplimentare, precum și să propună martori, înainte de ședință sau în ședința în care a fost chemată.
Comisia, prin vot, poate admite sau respinge cererea.
Persoanele audiate pe timpul cercetării și care vor da declarații verbale în fața comisiei, declarații transcrise de către secretarul comisiei și semnate de acestea pe fiecare pagină (fizic sau electronic), vor fi înștiințate în timp util asupra datei și locului ședinței, prezența acestora fiind obligatorie.
Martorii răspund la întrebările comisiei, iar după audiere aceștia părăsesc sala și nu au dreptul de a interveni pe parcursul ședinței în niciun fel.
Dacă ulterior audierii persoanei reclamate/ reclamante/martorilor rezultă necesitatea completării dosarului cu noi probe, comisia poate amâna analiza sesizării pentru o altă ședință, luând măsuri pentru completarea dosarului.
Membrii comisiei se retrag pentru deliberare și pentru adoptarea hotărârii în momentul în care președintele declară dezbaterile încheiate.
În luarea hotărârii, comisia are în vedere documentele dosarului, caracterul și gravitatea faptei, împrejurările în care a fost săvârșită fapta și comportarea anterioară a celui în cauză.
Fiecare membru al comisiei propune una din sancțiunile prevăzute de legislația în vigoare.
Procesele-verbale ale comisiei se semnează de către toți membrii prezenți. Semnarea se poate efectua atât fizic, cât și electronic.
Hotărârea comisiei semnată de președinte reprezintă un act administrativ și trebuie să cuprindă explicit în textul acesteia faptele care au condus la sancționarea persoanei vizate, temeiul legal, precum și considerentele pentru care comisia de etică universitară a înlăturat argumentele formulate de autorul sesizării. Hotărârea trebuie să fie redactată la data pronunțării.
După luarea hotărârii, dosarul cauzei este prezentat pentru avizare consilierului juridic al UBB. Răspunderea juridică pentru hotărârile și activitatea comisiei revine UBB.
În baza hotărârilor comisiei de etică universitară, UBB aplică sancțiuni personalului didactic, didactic auxiliar și de cercetare, inclusiv cu funcție de conducere.
Sancțiunile sunt puse în aplicare prin decizie a rectorului.
Hotărârile comisiei se publică pe site-ul UBB, cu respectarea legislației privind datele cu caracter personal, prin anonimizarea, după caz, a: a) persoanei care a formulat sesizarea; b) persoanei reclamate, dacă aceasta depune o cerere expresă de anonimizare.
Ședințele comisiei se pot înregistra, dacă există consimțământul tuturor participanților la ședință. Ședințele pot avea loc cu prezența fizică a tuturor membrilor, cu prezență online sau în format mixt (unii membrii prezenți fizic, alți membrii prezenți online).
Contestațiile la hotărârile de admitere sau respingere se pot formula în termen de 30 de zile de la comunicare și se pot depune, în funcție de obiect, la: a) Comisia Națională de Etică a Managementului Universitar; b) Comisia Națională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare; c) Consiliul Național de Etică a Cercetării Științifice, Dezvoltării Tehnologice și Inovării.
În situația în care hotărârea comisiei de etică universitară nu este contestată în termenul prevăzut la art. 40, aceasta devine obligatoriu de îndeplinit pentru persoana cercetată și pentru instituția de învățământ superior.
În termen de 30 de zile de la rămânerea definitivă și obligatorie a hotărârii comisiei de etică universitară, aceasta este pusă în aplicare prin decizie a Rectorului UBB. Acest lucru se comunică părților implicate.
Subcomisia de Etica Cercetării la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
Art. 1. Prezenta procedură stabilește normele și condițiile de activitate pentru Ombuds-ul Universității Babeș-Bolyai, cunoscut sub denumirea de Ombuds Universitar.
Art.2. Ombuds-ul universitar are rolul de a soluționa prin tehnici de mediere, conciliere au alte metode alternative de soluționare, disputele privind administrarea defectuoasa in UBB sau disputele interpersonale in comunitatea universitara si de cercetare.
Art. 3. Definiția administrării defectuoase include, dar nu se limitează la: practici inechitabile, abateri de la etica cercetării sau a managementului universitar, discriminare, abuz de putere, refuzul nejustificat de a furniza informații, întârzieri nejustificate, neluarea măsurilor impuse de lege sau de principiile bunei administrări, ori încălcarea drepturilor omului. Disputele interpersonale includ neînțelegeri colegiale sau intre studenți si cadre didactice sau cercetători, care pot constitui abateri de la etica universitara.Art. 4. Ombuds-ul Universitar:
Art. 5. Orice student, cadru didactic sau membru al personalului administrativ al Universității Babeș-Bolyai poate adresa Ombudsului Universitar o plângere în legătură cu o posibilă administrare defectuoasă sau disputa colegiala/interpersonala.
Art. 6. Ombudsul Universitar poate desfășura anchete fie din proprie inițiativă, fie prin redirecționare, în urma unei plângeri adresate Comisiei de Etică.
Art. 7. Anchetele din proprie inițiativă se concentrează pe cazurile repetate, sistemice sau deosebit de grave de administrare defectuoasă percepute ca probleme de interes universitar și pot fi urmate de propuneri de bune practici. La nevoie, se pot formula recomandări la nivel de sistem către conducerea UBB, prorectorilor responsabili.
Art. 8. Ombuds-ul Universitar informează reclamanții cu privire la măsurile luate și încearcă să rezolve problema administrării defectuoase cu autoritatea universitară sau cu persoana în cauză. Dacă se ajunge la o soluție mulțumitoare pentru părți, dosarul se închide. Daca ancheta a pornit la sesizarea Comisiei de etica, este informata despre acest aspect în mod direct Comisia de Etică, care cu acordul persoanei care a făcut sesizarea poate considera plângerea retrasa.
Art. 9. Ombudsul Universitar se angajează să asigure un mediu confidențial și neutru pentru discutarea deschisă a problemelor. Toate informațiile vor fi tratate cu discreție, permițând o comunicare deschisă și fără teamă.
Art. 10. Ombudsul Universitar va ajuta la explorarea diferitelor perspective ale problemei, facilitând discuții care analizează diversele puncte de vedere, interese și îngrijorări prin mediere.
Art. 11. Autoritățile și departamentele Universității Babeș-Bolyai au obligația să furnizeze Ombuds-ului Universitar, fără întârziere, orice informații solicitate în cursul unei anchete, inclusiv documente și materiale confidențiale – sub rezerva păstrării confidențialității.
Art. 12. Ombuds-ul Universitar poate interoga membrii comunității Universitare în legătură cu fapte care implică o anchetă în curs.
Art. 13. Avertizori din cadrul Universității care dezvăluie Ombudsului Universitar informații ce conduc la deschiderea sau soluționarea unei anchete beneficiază de protecție împotriva represaliilor.
Art. 14. La sfârșitul fiecărui an universitar, Ombudsul Universitar prezintă Senatului și Rectorului un raport privind rezultatul activității sale, ca parte a raportului prezentat de Comisia de Etică.
Art. 15. La propunerea Rectorului, cu avizul Consiliului de Administratie, Senatul Universității Babeș-Bolyai numește Ombuds-ul Universitar pe durata unui mandat de 5 ani, cu posibilitatea de reînnoire a mandatului la începutul fiecărui nou mandat de Rector.
Art.16. Ombuds universitar pot fi cadre didactice și de cercetare titulare, cu prestigiu profesional, care nu au încălcat normele de etică și deontologie universitară. Nu pot fi Ombuds persoane care dețin funcția de rector, președinte al senatului, prorector, decan, prodecan, director general administrativ.
Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a înaintat astăzi, 2 noiembrie 2022, către CNATDCU și minister informarea cu privire la Hotărârea Comisiei de Etică a UBB cu privire la teza de doctorat a domnului Lucian Bode, pentru analize și decizii suplimentare, conform legislației aplicabile[1].
Văzând unele discuții din spațiul public și pentru a contribui la înțelegerea Hotărârii pe principii corecte, dincolo de unele exagerări sau neînțelegeri, trebuie făcute câteva clarificări privind procedurile ce pot și ce nu pot fi implementate de diverse instituții (care rezultă de altfel și din citirea atentă a hotărârii).
Astfel, în baza atribuțiilor proprii stabilite prin diverse reglementări, Comisia de Etică a UBB:
Precizăm că în condițiile legii comisiile de etică analizează sesizările care conțin și dovezile aferente[2]. În acest caz însă, Comisia de Etică a UBB a analizat atât dovezile prezentate în sesizare, cât și pe cele care rezultau din verificarea în întregime a tezei prin softuri antiplagiat. S-au verificat suplimentar textele fără citare sau care ridică probleme din perspectiva atribuirii lor corecte. Pentru claritate, procentul de plagiat 2.95% rezultat este raportat la întreaga lucrare, după verificarea întregii lucrări, nu doar a unei părți a acesteia.
Comisia de Etică a UBB nu a analizat valoarea conținutului științific, care nu face obiectul demersului de etică și pentru care nu există la nivelul comisiei de etică proceduri legale de reanalizare științifică a unei teze.
Hotărârea Comisiei de Etică a UBB a identificat în mod clar abateri etice și a făcut recomandări interne și pentru domnul Bode (deși acestea nu-i pot fi impuse direct, nemaifiind în relații contractuale cu UBB).
Comisia de Etică a UBB nu are în atribuții analiza păstrării sau retragerii titlului de doctor, demers care ține de CNATDCU/minister, prin analize proprii, motiv pentru care Comisia de Etică a UBB, depistând probleme etice, a făcut informarea către CNATDCU.
Dacă se constată alte probleme etice, care nu sunt evidențiate de softurile antiplagiat sau nu au fost identificate de analiza Comisiei, acestea pot fi semnalate oricând și analizate suplimentar, în cadrul Comisiei de Etică a UBB și/sau direct la CNATDCU.
Comisia de Etică a UBB a acționat cu deplină transparență, integritate, obiectivitate și celeritate în analiza acestui caz intens mediatizat. Prin alte informări publice și demersuri interne, am trimis o invitație ca membru extern cooptat către doamna Emilia Șercan, ținând cont de experiența, munca dedicată și interesul constant din partea domniei sale asupra eticii academice din țară, care a declinat însă din motive rezonabile această invitație. Mai mult, am solicitat să ni se comunice orice alte aspecte identificate de dânsa sau de prof. Marian Popescu (dar oricine putea/poate sesiza diverse abateri, în condițiile specificate) în legătură cu teza de doctorat, însă nu am primit aceste informații.
În acest context, ne exprimăm din nou deschiderea de a analiza orice sesizări de abateri etice în cadrul acestei teze și de a reanaliza concluziile raportului în consecință, dacă este cazul, în baza unor noi dovezi.
[1] Ordinul ME 5255/2021 art. 2 (3) În cazul în care se constată abateri de la etica şi deontologia universitară este sesizată, în conformitate cu legislaţia în vigoare, comisia de etică din cadrul instituţiei de învăţământ superior, iar Ministerul Educaţiei va fi informat în acest sens.
[2] Regulamentul Comisiei de Etică a UBB: Art. 9. Sesizarea scrisă ce se adresează Comisiei de Etică, prin care se menţionează abateri de la prevederile din Codul de etică, va conţine: a) datele de identificare ale persoanei care sesizează Comisia (inclusiv date de contact); b) descrierea faptei considerată a reprezenta o abatere de la Codul de etică al UBB, respectiv de la prevederile Legii nr. 206/2004, cu modificările şi completările ulterioare; c) datele de identificare ale persoanei împotriva căreia se depune sesizarea şi orice alte informaţii în vederea soluţionării sesizării; d) În cuprinsul sesizării se vor indica în mod explicit numele persoanei care se face vinovată de încălcare, faptele imputate acesteia şi numele celui care face sesizarea. Art. 10. Sesizările care nu vor cuprinde cel puţin elementele indicate la articolul precedent nu vor fi luate în considerare de către Comisia de etică a UBB.
Punctul de vedere al UBB cu privire la teza de doctorat a domnului Lucian Bode
Comisia de etică a UBB a adoptat în data de 09.01.2023 Hotărârea Nr. 1 din 2023 ca urmare a autosesizării în urma unor noi informații cu privire la suspiciuni de plagiat în teza de doctorat a Dl. Lucian Bode.
Concluzia analizei este că suspiciunile de plagiat se confirmă în marea lor majoritate. În lipsa posibilității legale de a aplica sancțiuni disciplinare unei persoane care nu este membru al comunității academice, Comisia ii solicită corecturi la teză și retragerea cărții publicate pe baza tezei, și se vor sesiza consiliile naționale (CNATDCU/Consiliul Național de Etică a Cercetării) pentru demersuri suplimentare, în condițiile legii.
Hotărârea poate fi consultată aici :
Datorită unor confuzii în spațiul public cu privire la cadrul legal în care se pot analiza lucrările științifice din punct de vedere al eticii cercetării și la bunele practici/standardele internaționale, Comisia reiterează cerințele legale și de bune practici sub care poate analiza o teză de doctorat sau altă lucrare științifică:
UBB si Comisia adresează mulțumiri pentru participarea la analiză celor doi experți cooptați, Prof. Dr. Corneliu Bjola și Prof. dr. Alin Fumurescu.
Comisia apreciază și încurajează orice sesizări însoțite de dovezi care pot duce la sancționarea și corectarea abaterilor etice apărute în teze sau alte lucrări științifice.
1. Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a trimis Bibliotecii Naționale a României și Bibliotecii Centrală Universitară "Lucian Blaga" din Cluj, unde se află teza domnului Lucian Bode "Securitatea energetică și managementul resurselor la începutul secolului XXI. România în context european actual" următoarea adresă:
"Vă informăm că, în urma analizei Comisiei de etică a UBB, teza de doctorat a domnului Lucian Bode "Securitatea energetică și managementul resurselor la începutul secolului XXI. România în context european actual" a fost identificată cu abateri de la etica academică, fiind, în concluzia principală a Comisiei de etică a UBB, profund viciată prin segmente plagiate și citări incorecte grave.
În consecință, pentru a normaliza circuitul academic, vă rugăm să includeți această adresă și cele două Hotărâri ale Comisiei de etică a UBB atașate în teza de doctorat printată și înregistrată în biblioteca dumneavoastră sau la bibliotecile din subordine precum și în cartea publicată pe baza acesteia „Securitatea energetică și managementul resurselor la începutul secolului XXI. România în context european actual”, ISBN 978‐606‐8330‐83‐9, publicată în anul 2021 la Editura CA Publishing, inclusiv prin mijloace electronice și în variantele electronice ale tezei/cărții. Acest lucru este semnalat și pe site-ul Institutului de Studii Doctorale al UBB."
2. De asemenea, UBB a solicitat Editurii CA Publishing să trimită adresa tuturor Bibliotecilor unde poate fi identificată, spre a fi inserată în carte.
3. Domnul Lucian Bode a informat UBB în data de 26.01.2023 că "(...) până la lămurirea definitivă a acestor aspecte de către instanțele de judecată, am solicitat editurii CA Publishing, unic deținător al drepturilor editoriale asupra cărții, retragerea de la difuzare și/sau comercializare a oricăror exemplare, respectiv suspendarea oricăror demersuri de republicare." Editura a confirmat si acceptat aceasta solicitare.
Pentru sesizări: etica@ubbcluj.ro
Pentru ombuds: ombudsman@ubbcluj.ro
Dacian C. Dragoș este Profesor Jean Monnet de Drept administrativ si European la FSPAC si la Scoala doctorala de Drept. Co-director al Centrului de Studii privind Buna Guvernare. Marie Curie Fellow la Michigan State University (2005-2006); Vicepresedinte al Consiliului stiintific UBB (din 2013); Presedintele Consiliului Național de Etică (2016 - 2017); Coordonator științific al Comisiei de elaborare a Codului de procedură administrativă al României (2006-2008) și Expert în cadrul Comisiei de elaborare a Codului administrativ (2010-2011). Membru al Comisiei Prezidențiale de Analiză a Sistemului Constituțional Românesc (2008-2009). Co-director al secțiunii X – “Law and Administration” al EGPA (din 2010). Expert al Comisiei UE pentru Turcia (TAIEX) si Albania, Consultant Banca Mondiala (2020), Spark Legal Network and Ecorys si Milieu Ltd - Law & Policy Consulting. Publicații: 4 volume la edituri internaționale de prestigiu, peste 30 de capitole în volume internaționale, 7 cărti de autor și 4 în colaborare, peste 80 de lucrari în publicații de specialitate.
Dr. Dégi L. Csaba este profesor universitar abilitat la Universitatea Babeș – Bolyai, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială din Cluj – Napoca și asistent social principal cu atestat de liberă practică. Este secretar executiv al Societății Internaționale de Psiho-Oncologie (IPOS), preşedinte ales al Organizaţiei Europene de Cancer (ECO) și reprezentantul României la Asociația Americană a Asistenților Sociali din Oncologie (AOSW). El a fost membru în Comisia de Cercetare a Colegiului Național al Asistenților Sociali din România și în Comitetul pentru Asistență și Suport Social în Oncologie de la Ministerul Sănătății. Din 2001 el conduce proiectul de cercetare APSCO® -www.psychooncology.ro – și este președintele Asociației pentru Servicii și Comunicare în Oncologie, afiliată Facultății de Sociologie și Asistență Socială de la Universitatea Babeș – Bolyai.